Jak wycenić produkty, aby zarabiać? To pytanie zadaje absolutnie każda osoba, która chce uruchomić produkcję kosmetyków – widzę to wyraźnie podczas każdej konsultacji biznesowej, którą przeprowadzam.
Kiedy zaczynamy o tym rozmawiać, okazuje się, że robicie to nie do końca prawidłowo. Najczęstsze błędy, które popełniacie to nieuwzględnianie w wycenie swojej pracy oraz marży dla pośredników.
Prowadzenie każdego biznesu powinno się zacząć od przeliczenia budżetu oraz określenia wysokości cen swoich produktów.
Twój biznes ma zarabiać i przynosić zyski. Odpowiednie przygotowanie się do tematu, to klucz do satysfakcji z prowadzenia firmy i finansowego poczucia bezpieczeństwa.
Nie przeliczenie cen dla poszczególnych produktów jest głównym grzechem początkującego producenta.
W jaki sposób wycenić swoje produkty?
Zachęcam cię do przygotowania analizy rynku, zanim przystąpisz do pracy nad wyceną swoich usług czy produktów – sprawdź najniższe i najwyższe ceny podobnego produktu. Następnie zadaj sobie pytanie: czym wyróżnia się mój produkt na tle konkurencji?
Zanim przejdziesz do wyceny końcowego produktu, przygotuj sobie wszystkie miesięczne koszty, które poniesiesz. Pamiętaj, że twoja praca również powinna zostać w te koszty włączona, poświęcasz na nią swój czas, energię i pieniądze. Nie pomijaj tego punktu, to jeden z podstawowych błędów przy szacowaniu i skalowaniu biznesu.
Najpierw wylicz koszt poszczególnych składników twojego produktu, w cenach netto! uwzględniający jego surowce, opakowanie i etykietę (w moim kursie zawarłam nawet przykładowy kalkulator dla danego produktu, aby ułatwić ci pracę).
Do kosztu produktu, który wyliczysz, doliczasz marżę dla hurtowników, a następnie twoją marżę. Spróbuj dodać 30% twojej marży i zobaczysz co ci wyjdzie w dalszej części.
Tu jest też mały trik – nie wystarczy do ceny dodać 30% marży, to tak nie działa. Zastosuj poniższy kalkulator, aby obliczyć marżę dla twojej ceny produktu: KLIK.
To nie koniec twoich wyliczeń, dopiero masz cenę surowców oraz marżę dla sklepów hurtowych. Teraz przyszedł czas na wyliczenie twoich zarobków.
Od ceny końcowej produktu (cenę sprzedaży) odejmij koszt wytworzenia = KWOTA
Zsumuj wszystkie pozostałe koszty miesięczne, które będziesz regularnie ponosić. Policz jaka to będzie miesięczna kwota. Zapisz to.
A teraz podziel twoje miesięczne koszty przez KWOTĘ. W ten sposób policzysz, ile sztuk musisz sprzedać miesięcznie, aby zarobić na koszty. Załóżmy, że twoje miesięczne koszty = 5000 zł, a KWOTA (czyli różnica między ceną końcową a kosztem wytworzenia) = 16 zł. 5000/16 = 312. Czyli potrzebujesz sprzedać 312 szt. swojego produktu, aby zarobić na koszty.
Wszystko, co sprzedasz powyżej, będzie twoim czystym zyskiem.
Jeśli nie policzysz tego na początku – nie będziesz miała celu sprzedażowego. Co oznacza, że wszystko będzie dziełem czystego przypadku.
Co możesz zrobić dalej, mając tę wiedzę?
Dużo! Możesz albo zwiększyć nakłady energii na pozyskanie nowych klientów, albo podnieść cenę produktu, albo zastosować jeszcze dziesiątki innych rozwiązań.
Jedno jest pewne – bez wyliczenia kosztów kontra zyski nie uda Ci się rozwinąć biznesu. Zrób to jak najszybciej, aby wiedzieć, na czym stoisz, czy zarabiasz, czy dokładasz do interesu.
Marża jest bardzo istotnym parametrem w zarządzaniu firmą, ponieważ pozwala ocenić efektywność firmy i świadczy o jej sukcesie finansowym. Marża daje również możliwość oceny, na ile firma jest w stanie wytwarzać zysk przy różnym poziomie sprzedaży.
Takich i innych rzeczy uczę w kursie: Jak uruchomić własny biznes kosmetyczny? Chętnie dzielę się tą wiedzą również w tej przestrzeni z Tobą.
Ucz się i zostań ze mną, jeśli temat lekkiego i przyjemnego prowadzenia własnej firmy jest Ci bliski, a bez zarabiania i cieszenia się pieniędzmi lekko nie będzie, to jest pewne.